Limoges, Kyllburg, Nüburgring, Hamm, Burg, Puttgarden, Rödby och hem

23-30 mars: Efter besöket i Oradour sur Glane kände vi oss lite nedstämda, en känsla av vemod. Hur kan människor göra så mot andra människor? Visserligen var det krigstid, men ändå!

Och ändå... samma dag omkom flera människor under terrordåd/självmordsbombare i Bryssel...
Ofattbart när det händer sådana saker i modern tid! Vi människor kan vara grymma!
..............................................

Camping D'Userat var trevlig, så vi bestämde att stanna en dag till. Våra grannar här, ett par i 80-85 årsåldern, ville titta in i vår bil eftersom de funderar på att byta till mindre än den de har nu. Det blir nog svårt, för i sin nuvarande bil har de gott om plats (som en buss nästan). Vi tittade in i deras också och visst var det mycket plats, men för oss onödigt stor och klumpig att köra.
Vi gick till en butik i närheten för att handla. Vi behövde bröd, smör och ost, men kom ut med 3 stora kassar!
Butiken var enormt stor, här fanns köttdisk, ostdisk och fiskdisk. Kläder, skor och väskor kunde man handla och vinavdelningen var stor som systembolaget hemma. Många hyllmeter med bröd, yoghurt, pålägg, ost och en stor grönsaksavdelning. Ja, det var verkligen stort, som ett mindre köpcenter!

Så körde vi vidare mot en ställplats i Montier en der. Här var mycket lastbilstrafik och vi stod bara 20 meter från vägen, så vi sov inte så bra. Vi steg upp tidigt och körde vidare genom Luxembourg och kom fram till camping Kyllburg, en vacker naturcamping med flera vandringsleder. Det har regnat hela dagen och vi har räknat ut att vi har en dag kvar, så vi stannar en natt till.
Vi åt på restaurangen på kvällen; forell resp. schnitzel med pommessallad. Medan vi väntade på maten fick vi bröd, kryddsmör och oliver. Till dessert fick vi kokosglass med grädde och likör och det var den bästa glass jag nånsin ätit! Och trevlig servering!
Efter en lugn och fridfull natt tog vi en promenad i skogen och sedan in om Lidl där vi handlade lite mat och några klädesplagg. Sen satt vi ute intill ån vid husbilen och drack kaffe.
Vi gillade campingen mitt i naturen, bra wifi (2,5 euro/dag), 16 A i ström, fina vandringsleder, ån som flyter förbi, uppvärmd toa-dusch-byggnad, alla hundar hålls kopplade, Trevligt bemötande och god mat i egen restaurang. Vi kommer gärna tillbaka hit!
Det blev ett restaurangbesök igen på kvällen.

Vi fastnade i den blöta marken och fick hjälp att dras upp. Spåren syns på däcken som blev riktigt leriga:

Väderstationen var kul:

Nästa dag körde vi mot Nürburgring, där vi tillbringade eftermiddagen med att kolla alla bilar som körde.
Så körde vi vidare till ställplatsen i Ryttne hamn, nära Hamm. Här skulle man betala 8 euro i en myntautomat, men vi hade bara 4 mynt. Det stod ett telefonnummer som Kjell ringde och en man svarade att han skulle komma inom 1 timme. När han kom, kunde han inte växla, så vi fick bo där för 4. Schysst!

Dagen efter, annandag påsk, körde vi mot camping Randstad och var framme 12.30, friluftscamping vid Elbe. Promenad för att ev. se någon bäver och rovfåglar, vi såg spår efter bävrar och någon rovfågel i skyn. Sen började det regna, så vi gick in och lagade lite mat.

Nästa dag tittade vi på Schiffhebenwerk i Scharnebeck vi Elbefloden. Vi var också in om en campingtillbehörsbutik i Kayhude, där vi köpte lite smågrejor. Sen gick färden till Calles i Burg, där vi handlade öl, sprit och vin innan vi körde ner till stranden en bit utanför Bordershop i Puttgarden där vi sov över natten.
Nästa morgon vaknade vi av att det var kallt, 14 grader, pannan hade stannat för gasen var slut. Vi hade 2 gasflaskor med från start, men snålade i början för vi var rädda att gasen inte skulle räcka. Första nätterna/morgnarna var det ganska kallt. Nu vet vi att gasen räcker åtminstone 6 veckor!
Vi gillade i alla fall soluppgången:

Vi hade köpt ett galler till Omnian som vi använde när vi värmde bake-off-bröden:

På Bordershop handlade vi mer vin, sprit och öl och sen körde vi ombord på färjan mot Rödby.

Vi var hemma vid 15-tiden och Anna och Emil tog emot oss i ett nystädat hem och nylagad mat!
Härligt att vara hemma!

..................................................

Så mycket vi har varit med om under vår resa! Det tar nog tid att smälta allt!